maanantai 4. huhtikuuta 2016

Kinkkua ja matolääkettä

Madotussuunnitelma
Tänään kissat ja koirat ovat nauttineet iltapalaksi matolääkettä ja KePon eväskinkut. Kinkut menivät kyytipoikana matolääkkeiden sivussa. Vain Lotta ja Taiga ovat niin tarkkoja, että ei mitkään kinkku hämää, muut pisteli lääkkeet menemään tietämättä mitä siinä kinkkukäärössä oli. Kissojen kanssa en edes ryhtynyt leikkimään mitään pilleri-leikkiä vaan ihan suosiolla laitoimme nuo valeluliuokset niskaan. Ensimmäisen kerran  nyt vaihdoin matolääkettä Drontal ísta Dolpac vet tabletteihin. Uusi tuote on laajakirjoisempi eli tehoaa pyörömatoihin, suolinkaisiin, hakamatoihin, piiskamatoihin sekä hirvenekinokokkiin ja myyränekinokokkiin jota tavataan muissa pohjoismaissa. Jos koiralla on matoja niin voi esiintyä seuraavia oireita.  Oireita voivat siis  olla  karvapeitteen huono kunto, yskä, ripuli, alttius erilaisille tulehdussairauksille ja pennun heikentynyt kasvu.
Hyvä hygienia ja ­ulosteiden kerääminen ovat loistorjunnan perusta. Säännöllinen madotus on mielestäni tärkeää kaksi kertaa vuodessa aikuisilla koirilla ja aina ennen rokotuksia. Pennut madotetaan sitten eri ohjelman mukaan. Pikku-Hassu on nimensä veroinen sillä  Keela osaa pitää metsässä hauskaa vaikka on siellä ilman kavereita .

Mamma mä tulen

Odota

Mun jalat ei ehdi mukaan

Mutta vauhtia on

Mä olen pystykorva koira

Mä olen sellainen lentolinjainen leo

Metsässä on niin mukavaa.
Hyvää alkanutta viikkoa madotusterveisin. Sitten otetaan tähän lopuksi osasto ei heikkohermoisille muistutukseksi miltä ne madot näyttävät.
Heisimato

Pyörömato

Piiskamato


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti