torstai 5. lokakuuta 2017

Suuri persoona on poissa

Vili "Naukkis" 31.10.2003-5.10.2017
 Kissa mailman yksi suurista persoonista nukkui tänään ikiuneen Kissa- ja koiraklinikalla. Eläinlääkäri Jens Kraushaar käsitteli Naukkista todella kauniisti, vaikka Naukkiksen yhteistyökyky oli nolla. Syy miksi Naukkiksen vein eläinääkäriin oli että Naukkis alkoi yks kaks ontua.
 Naukkis jopa kehräsi Jensille, mutta vain silloin kun yritettiin kuunnella sydänääniä. Kehräystä ei saatu vaikenemaan joten Jens suoritti ensin kevyt nukutuksen koska sydän äänet eivät kuuluneet kehräyksen takaa.
 Naukkiksella todettiin röntgenkuvauksessa lanneristinivelessä nivelrikko (kaksi irtopalaa), cauda equina sydrooma. Vasenreisuluun pää ei ollut suora. Vasemmalla puolella todettiin myös lumbosakraalinen stenoosi (selkäydin ahtauma). Vasemmalla puolella oli myös nivelristiside poikki. Kaikkien näiden ongelmien jälkeen meille kerrottiin kolme vaihtoehtoa, leikkausta voi yrittää ristisiteen osalta, mutta ennuste on kuitenkin huono, koska muitakin ongelmia on paljon. Kaksi annetaan kissalle voimakas jatkuva kipulääkitys mutta sillä ei voi taata että kissa ei tuntisi kipuja ja kolmantena vaihtoehtona eutanasia. No meille oli vain yksi vaihtoehto. Olen luvannut , että minun eläinteni ei tarvitse kärsiä ja nyt on Naukkiksenkin hyvä olla ei ole kipuja.
Naukkis oli kissojen aatelia, meidän oma kotiterroristi, mailman kiltein ja ihanin kissa jos asiat sujuivat niin kuin Naukkis halusi, mutta kyllä piikkipussi heilahti jos joku oli mennyt nukkumaan Naukkiksen paikalle, tai jos uskalsit mennä siirtämään Naukkista. Syliin tultiin kun itse haluttiin. Joka aamu kun Harry lähti töihin kiipesi Naukkis minun viereeni nukkumaan ja sain joka aamuisen päähieronnan tahdoin tai en. Jos Naukkis nukkui sängyssä voit unohtaa sängyn petaamisen sillä sellainen sähinä alkoi kun lähestyit sänkyä. Naukkis ei myöskään koiria kumarrellut, vaan rohkeasti aina kohti ja koirat perääntyivät ja oppivat pian että tuota kissaa ei kannata ärsyttää. Muistan myös ikuisesti viimeisen kerran kun mentiin rokotuksille ja Naukkis teki temput mitkä teki joka kerta, kakkasi ja pissasi laatikkoonsa, murisi, raapi ja sähisi. Eläinlääkäri yritti aikansa rokottaa mutta ei päässyt lähellekkään. Totesi lopuksi että älkää koskaan tuoko tätä kissaa minulle rokotettavaksi. Tänään Jensin sairaskertomuksessa kuitenkin lukee :"Naukkis on ystävällinen, kehrätä. Naukkis sai nukahtaa minun syliini ja yhdessä KePon kanssa hautasimme hänet mustikan varpujen hellään syliin Neste Oilin viereen.
 Siis hyvää matkaa, ystäväni
En enää puhu enempää
Tärkeimmän tiedät, ja se riittää
Muu on nyt yhdentekevää

3 kommenttia:

  1. Lämmin osanotto Arja ja Harry.
    Voimia surutyöhön monen surun ja kaipauksen keskellä. :(
    t. Hanna

    VastaaPoista
  2. Jos niin käy, että minusta tulee hauras ja heikko
    ja kivut häiritsevät untani,
    niin sinun on tehtävä mitä on tehtävä
    sillä viimeistä matkaa ei kukaan ole estävä.

    Sinä tulet surulliseksi - minä ymmärrän.
    älä anna surusi estää sinua,
    sillä tänä päivänä, enemmän kuin koskaan ennen,
    rakkautesi ja ystävyytesi punnitaan.

    Meillä on ollut niin mukavaa aikaa.
    Tulevaa ei kannata surra.
    kun aika koittaa, anna minun mennä.

    Vie minut sinne missä he auttavat minua,
    mutta, pysy luonani loppuun.
    Ja pidä minua lujasti ja puhu minulle,
    kunnes silmäni ovat sulkeutuneet.

    Tiedän, että aikanaan, sinäkin huomaat,
    se on ystävyyttä, jota minulle osoitat.
    Vaikka häntäni on viimeisen kerran heilahtanut,
    niin kivulta ja kärsimykseltä olen säästynyt.

    Älä sure sitä että sen täytyy olla sinä,
    jonka täytyy tehdä päätös.
    Olemme olleet niin läheisiä
    älä anna turhaan sydämesi itkeä.

    Et haluaisi minun kärsivän,

    VastaaPoista